Despre blogurile de companie in Startups.ro

Asa cum anuntam zilele trecute pe blogul meu personal, am colaborat cu Startups.ro pentru un articol despre blogul de companie. Si ma bucur ca am avut ocazia sa povestim viziunea noastra despre diferenta dintre bloguri si site-uri, de data aceasta raportata la acest instrument excelent de comunicare care poate fi blogul de companie (atata timp cat acea comunicare se intampla efectiv).

Specialistii in comunicarea online spun ca blogul presupune in primul rand un dialog intre companie si publicul sau, iar temele principale trebuie sa vizeze interesul publicului, nu pe cel al companiei.“In mod ideal, blogul nu e un site. Adica nu e doar un loc in care sa publici articole, ci un loc in care construiesti conversatii si interactiuni pornind de la anumite subiecte. Daca ramane monolog o perioada mai lunga de timp, este clar ca nu a devenit un blog, ci doar o alta sectiune a site-ului de prezentare, care simuleaza structura unui blog”, adauga Oprea.

Dar va invit sa cititi tot articolul, pentru ca prezinta multe aspecte ale problemei, si va astept pe urma aici sa continuam discutia despre blogurile de companie.

Gasiti pe urma, mai jos, raspunsurile mele complete la intrebarile autoarei articolului de pe Startups.ro:

2. Ce info transmiti prin blog? Ce ar trebui sa comunici pe blog ca si companie (in mod ideal) si cum se intampla in realitate?

Cel mai indemana e sa crezi ca blogul e locul in care trebuie sa vorbesti despre tine, in care transmiti ce mai faci. Insa nu e asa, blogul e un exercitiu complex de comunicare prin care trebuie sa inveti ca o conversatie de succes nu e despre tine, si ceea ce te intereseaza personal sau ca si companie, ci despre publicul tau, despre cei care intra acolo, si despre ceea ce ii intereseaza pe ei. In plus, e un dialog. Daca ramane monolog o perioada mai lunga de timp, e clar ca nu a devenit un blog, ci e doar o alta sectiune a site-ului de prezentare care simuleaza structura unui blog.
La nivel de continut, poti avea doua abordari: utilitate sau divertisment. Poti fie sa creezi o resursa utila pentru clientii sau utilizatorii companiei, actuali si/sau potentiali, fie sa creezi un spatiu de joaca in contextul brandului respectiv.

3. Aveti exemple de companii care au transformat site-ul in blog? Dar companii care au si blog si site? Cat de mult conteaza ca firmele sa aiba ambele tipuri de expunere?

Un site este, in cazul cel mai simplu, o carte de vizita, cu elementele clasice pe care oricine presupune ca le are (si pe care e bine sa le aiba!)Blogul desi poate fi folosit ca platforma pentru un site de prezentare, e in principal un loc de interactiune, prezentarea e in planul secundar. Sau cel putin asa ar trebui sa fie.

4. Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea blog, respectiv site? Care dovedeste o eficienta majora?

Nu exista un dezavantaj sau un avantaj clar general pentru o perspectiva sau alta, cele doua se completeaza, nu se inlocuiesc intre ele. Ce e important e ca in 2009 o companie nu poate pretinde ca exista pe internet daca nu foloseste cel putin una din ele, oricare ar fi. Sau e prezenta, prin conversatiile deja existente in social media, daca e un produs/serviciu/brand cunoscut/folosit, dar nu are nici un control asupra acestei prezente. Blogul iti ofera posibilitatea de a influenta si prezenta companiei, a produsului sau a brandului, in social media.

5. In ce domenii este recomadat sa ai blog? Dar cele care au doar site-uri? Care sunt domeniile preponderente pentru companiile care au ales si blog si site?

Orice domeniu poate permite construirea unei strategii pentru un blog menit sa stranga in jurul lui reprezentanti din grupurile-tinta dorite, atata timp cat acei reprezentanti se gasesc intr-o proportie semnificativa pe internet.

6. Dintre companiile care au ales sa isi faca blog, cat la suta se ocupa efectiv de intretinerea blog-ului? Ca si companie, cum se procedeaza in cazul intretinerii blog-ului? (cum este recomandat: sa scrie un singur om, cine ar trebui sa comunice prin blog?)

In Romania exista un numar foarte limitat de companii care si-au creat un blog de companie, si exista un numar si mai mic al celor care au avut succes cu asta.
Nu exista o reteta de succes, important e ca acest tip de proiect sa aiba resurse dedicate, adica in loc de “o sa scrie X si Y” sa fie stabilite si luate in calcul de la inceput alocarea de resurse, precum si estimari privind rezultatele dorite (output, indicatori de succes, outcomes)

7. Ce tip de afacere (servicii, produse, etc) fac companiile care aleg si varianta blog-ului?

Cred ca majoritatea blogurilor de companie din Romania sunt din domeniile IT si marketing. Si asta pentru ca majoritatea companiilor din aceste domenii experimenteaza cu acest instrument.

8. Dintre companiile care au bloguri, ce pondere dintre ele au blog de companie si in ce pondere au blog de produs?

As zice ca 99% sunt bloguri de companie, daca nu chiar toate. Blogurile de produs in general au ratat cu desavarsire ideea de blog si au ajuns niste locuri de lauda seaca pentru produsele respective pentru ca nu le-a mai vizitat nimeni de cand au fost lansate.

9. In ce context isi fac blog de companie si in ce context isi fac blog de produs? (cele de produs fac parte doar din campania de promovare?)

10. De ce isi fac companiile din Romania bloguri? (pentru PR sau chiar vor sa comunice)

Am sa ma fac ca nu inteleg intrebarea. PR-ul presupune comunicare, nu trimiterea unor comunicate de presa despre ultimele realizari, printre care si blogul de companie. Asadar, ca sa iti raspund, nu cred ca blogul mai e o moda, pentru ca unele companii au incercat sa-l faca oricum, doar sa vada cum e, si  multe dintre ele n-au obtinut rezultate vizibile si au fost inchise, probabil urmatoarele bloguri de companie pe care le vom vedea in Romania vor fi realizate profesionist si vor urmari crearea de interactiune.

Comments are closed.